Min ridhistoria

Här kommer ett inlägg om hur jag började rida och vad för hästar jag ridit fram till nu.

Första gånger jag satt på en häst var när jag var 5 år. Det var en shettis vid namn Bamse som min faster hade. Red den bara någon gång. Började på ridskola när jag var 7 år. På Blåkulla ridskola. Red där en gång i veckan på deras ponnier. Tyckte jätte mycket om en ponny som hette Willow. Ungefär två år senare bytte jag ridskola till Vendelsö Ridskola och red där stora hästar. Mitt första ridläger var på Vendelsö Ridskola och då var jag 10 år tror jag. Gick på Vendelsö Ridläger nästa år igen.

När jag var 12 år blev jag och min kompis (Pernilla) även medryttare på några hästare. Eller det var en tjej som hade några hästar och hon anordnade lektioner i mindre grupper. Hon hade även en del egna tävlingar och extra lektioner som jag var med på. Fick även tävla en på klubbtävling i hoppning på en anna ort och det var första gången jag gjorde det. Pernila och jag följde även med som hästskötare några gånger när ägaren tävlade i distans. Började sen att även rida där varje söndag (med Pernilla) och då red vi själva och som betalning fodrade vi hästarna den dagen. Lärde mig ganska mycket där framförallt att ta ansvar för en häst. Sommaren då jag var 12år åkte jag på Öknehults Ridläger med en klasskompis. Där fick jag en ponny som hette Merri. Vi hade en duktig ridlärare som hette Maria och lärde mig mycket där också. Åkte dit året efter med Pernilla och samma klasskompis. Då fick jag rida en ponny som hette Tjejan och med henne slog jag mitt rekord i hoppning 1.10m som jag fortfarande har som rekord.


2 av medryttarhästarna

Medans jag red en dag i veckan på ridskola och på medryttarhästarna 2 dagar i veckan började jag att vara med på en del hoppkurser på ridskolan. Där lärde jag mig väldigt mycket. När jag var 13 år blev jag även halvfodervärd på en fjording, Dallas hette han. Så då red jag oftast 7 dagar i veckan. Dallas stod i ett stall bara några meter från där medryttarhästarna stod. Med Dallas hade jag jättekul och min klasskompis hade häst i samma stall så vi brukade hitta på massor av saker. Min lillasyster blev även skötare på en shettis där och fick sen börjar rida den. Vi gjorde ett luciatåg bla. Dallas var en väldigt trevlig ponny som oftast bara reds ut dem andra dagarna i veckan. Han var typiskt skogsmulle. Men jag försökte mig på det mesta med honom hoppa och dressyr. hoppning tyckte han var kul men han orkade inte så mycket. Så när han såg hindre sprang han på och direkt efter han hade hoppat saktade han av till skritt. Men hoppade faktiskt som högst 1.05 med honom. Tävlade en Clear Round med Dallas på Blåkulla, hans första tävling tror jag och det gick bra. Vi kom fel på första elr nåt sånt där och då smet han förbi men sen hoppa han resten av banan. Verkligen en jätte gullig häst som jag hade mycket skoj med. Jag slutade att rida dallas efter ett år då även min klasskompis bytte stall.


Dallas och jag

Fortsatte med medryttarhästarna fram till sommaren 2008 då jag och Pernilla hyrde varsin sommarhäst från Södermalms Ridskola. Lancelot hette han jag hyrde och Vicsia den Pernilla hyrde. Lancelot var en snäll och trevlig ponny. Medans Vicsia var raka motsatten. Aldrig hade jag varit med om en sån brunstig häst. Hon var brunstig hela tiden och då var hon jätte jobbig. Det gick inte att fånga henne ifrån hagen. Vi provade massor av olika saker och det funkade dem första dagarna. När vi väl kunde fånga henne så vägrade hon att gå. Det som funkade resten av sommarn sen var att gå med en longeringslina bakom rumpan på henne så gick hon. När vi red ut kunde hon bara stanna och vägra gå. När vi skulle kratsa hovarna la hon all sin vikt på ena benet. Så då fick jag låtsas att jag skulle kratsa ena hoven och när hon la all sin vikt där tog Pernilla upp andra hoven. När vi hoppa gjorde hon världens tvärnit en gång och Pernilla flög i en kullebytta över Vicsia men som tur var skadade sig hon inte allvarligt. Men hon var trevlig att rida i dressyren. Lancelot var hur lugn och trevlig som helst. Han var duktig i både dressyr och hoppning. Vi red för tränare en del gånger under sommaren och även där lärde jag mig en del. Även fast vi hade det ganska jobbigt vissa gånger hade vi det jättekul och det är sommar som jag inte glömmer.

 Lancelot och jag

När sommarn var slut frågade mamma om jag ville hyra en häst. Så då åkte vi till Karlshem Gård och där började jag att provrida två hästar (ingen av dem var Zantiago). Gillade en av dem men det var en unghäst och kunde inte jätte mkt. Andra gången jag var där fick jag rida Zantiago och jag tyckte inte alls om honom. När en tjej först ledde in honom på ridbanan släpade han sig fram och hade öronen bakåt. När tjejen spände sadelgjorden blev han tjurig och försökte bitas. Tjejen skulle även rida honom lite innan mig för att visa hur han såg ut. När hon red var det samma sak han så riktigt tjurig ut. Usch ville verkligen inte rida honom var riktigt nervös när det var min tur. När jag red sprang han bara iväg jag hade ingen kontroll alls. Fick hoppa lite och det var samma sak där och såklart var han tjurig. Men hade två kompisar med mig och dem tyckte han var så fin och sa ta honom. Aud tyckte att jag såg bättre ut på honom än dem andra jag ridit och det kunde jag verkligen inte förstå. Men jag var tvungen att bestämma mig snabbt annars kanske någon annan tog honom. Jag sa ja även fast jag inte fattade varför, ville väl antagligen bara ha någon. Ganska korkat gjort av mig men som tur var är jag glad för det nu. På Zantiago har jag lärt mig dubbelt så mycket som jag lärt mig under mina ridår nästan. Är glad att jag tog en svår ponny för man får lära sig så mycket fast han är ändå en bra nybrjarhöst pga sitt lugna och trygga temprament.
Nu i somras var jag även på Nybygget Ridläger och red en häst som hette Pricken. Jätte rolig att rida i dressyren. Men det var verkligen ett roligt läger, lärde mig kanske inte så mycket ridmässigt men teoretiskt och mycket skoj hade jag. Fick prova på bruksridning där och dem anordnade en tävling i det och den vann jag och Pricken jättekul var det.
Ja det är min ridhistoria fram till nu.

Pricken och jag


Zantiago när han kom hösten -08




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0