Långt inlägg

Red på volten igen men skrittade en stund ute först. Fick prova Malins dressyrsadel som hon ska sälja för att ha den på söndag på tävlingen om den passade bra och det gjorde den iaf bättre än den har som sitter jättedåligt. Så synd eftersom en passande sadel är jätteviktigt, hade han varit min hade jag köpt en ny men han ska ju tillbax till sommaren så det har vi inte råd med. Men red iaf med Malins sadel och tyckte den var skön, har aldrig ridit i en dressyrsadel förut och fick en bättre och stadigare sits. Kan inte riktigt säga om Zantiago kändes bättre för han var så himla fin igår och var likadan idag men tror att det har att göra med att han får ridas på volten istället för i ridhuset.


Red igenom LC:2 och LB:1 programmen och hoppas, hoppas han är såhär fin på söndag. Bra framåtbjudning, bra påskjut bak, fin och stadig i formen, lyssnade bra. Samma som igår så var han ibörjan lite jobbig i galoppen, ville göra galoppombyte hela tiden men sen slutade han med det och blev sen fin även där.






Leda en häst

Tränade sen lite att leda honom som man ofta tänker som en väldigt enkel vanlig sak att göra. Men tränade på att jag skulle hålla rätt position, koncentrera mig, få honom uppmärksam och avslappnad och följa mig utan att jag skulle dra i tygeln. Var ens position är runt hästen och hur man leder den har faktiskt stor betydelse på förtroende, tillit och domminans.

En häst har tre positioner/zoner som betyder olika beroende var man befinner sig. I zon 1 (som ni kan se på bilden) så har man störst inflytande på hästen och största dominansen, ger hästen minimal självständighet och här är det omöjligt för hästen att ta intiativ eller att handla modigt. I zon två är den position som hästar intar när de är låga i rang  alltså är den här zonen minst dominans och ger minst inflytande på hästen. Den ger mölighet att ge hästen en viss självständighet och här kan också hästens intiativkraft och självförtroende utveckals inom vissa gränser. I zon 3 ger man en medelstor dominans och ger optimal utveckling av hästens självförtorende ( Tex när man tömkör hästen och går bakom, för att ge hästen starkare själförtroende) den här zonen ger också optimal möjlighet för hästen att lära sig att agera modigt och med självförtroende.


Hoppas ni förstår bilden men det vita ska föreställa en häst och det färgade- de olika zonerna.

Finns mkt man ska tänka på när man just leder en häst, det är en av det första stegen som behöver fungera, viktigt för att bygga upp ledarskap, tillit och förtroende. Det jag har märkt på Zantiago när jag jobbar honom från marken och det här med att var man leder hästen har för betydelse så när jag förut gick bredvid så började han nafsa, kom vi ner till ridhuset vill han ibland bocka lite och trampa på stället. Är jag däremot noga med hur jag leder, var min positon är alltså att hålla mig i zon 1 osv blir han avslappnad, han följer mig utan ngt dragande i grimskaftet, är uppmärksam på mig och går lyhört efter mig. Har många gånger hört att man alltid ska ha blicken framåt för att visa hästen var det är man vill att den ska gå och för att veta det bättre själv. Men att istället alltid ha ögonen på hästen, ibörjan tom gå baklänges för att vara 100 % koncentrerad på hästen och genom blicken märker hästen det och blir koncentrerad själv. Viktigt också att man kan se om hästen tappar focus, ändrar positon mm att man då kan rätta det i god tid.

Tycker det ärhur man kommunicerar med hästar med kroppspråk, hur små saker kan förändra så mkt, finns så mkt vi människor förmänskligar hos hästen. Att jobba från marken och lära sig förstå hästen är ngt jag tänekr jobba på och lära mig, tycker verkligen det är jätteintressant och vill verkligen hästens bästa. Tycker mkt om boken som hemphling skrivit "dansa med hästar" där han bla skriver om det här med hur viktigt det är att man leder hästen rätt, att et blev sådan skillnad också när jag provade det tycker jag va jättekul.

Kommentarer
Postat av: Moas hästdagbok

Intressant! Att "småsaker" som att leda hästen är ju faktiskt jätteviktigt, jag tror det är lätt att man glömmer det i vardagsstressen.

2010-04-15 @ 21:10:50
URL: http://moashdb.blogg.se/
Postat av: N

Sv: Haha, det har du sagt typ förut men du säger att det alltid är från TÖC, men det är från CR 1 maj ;) <3

2010-04-16 @ 07:34:02
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Mina

Intressant inlägg :) Ska du tävla på söndag? :) Lycka till :D

2010-04-16 @ 22:21:46
URL: http://femgangare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0