Bästa hittils

Nu är jag hemma efter en långpromis med Zacke. Jag och Jessica gick ut med honom. Vi gick först in i en skog och gick där en stund utan att veta var vi va någonstans. Tillslut kom vi ut på en väg så gick vi åt ett håll, när den vägen var slut så såg vi att vi var vid lyckeby stallet. Fattar inte hur vi lyckades komma dit för det är en bit bort men vi lyckads väl gena genom skogen. Där ifrån visste vi vägten hem så jag kan väl tänka mig att vi gick i 1 1/2 h kanske 2h.

Kollade ju på den där PRE idag och jag gillar verkligen rasen. Gillade den här hästen också det är bara det att hon är inte riden så mycket och inte riden kontinuerligt, nu var hon inte igång så jag skritta och trava lite. Helt annorlunda är dom från vanliga halvblod. Blev ganska positivt överrraskad när jag hoppa upp med tanke på att hon väldigt lite riden, dom här hästarna går ju nästan självmant i form och har väldigt lätt för att samla sig. Hon var väldigt känslig och lyssnad mycket på sitsen. Kunde ju inte kräva ngt av henne precis. Hon var snäll i hanteringen och verkade väldigt stabil och trygg.

Det är bara det att hon har gått på lösdrift hela sitt liv, stått i box några gånger men vet inte hur hon skulle reagera på att stå uppstallad. Det händer också att dom får stå själv i hagen och i boxen eftersom vi bara är tre i stallet om dom andra två är ute och rider men det är oftas bara korta stunder men dom visste inte hur hon skulle reagera på det med tanke på att hon endå är ganska flockbunden. Tror att det är en häst man kan ha mycket roligt med men det kräver en hel del jobb. Hon kunde inga direkt skolor men PRE är ju oftast väldigt lättlärda och sammarbetsvilliga. Kände nu när jag bara red lite att hon verkligen försökte lyssna och göra det ryttaren sa. Dom är otroligt snälla hästar som fösöker göra sitt bästa. Jag får fundera och verkligen tänka igenom vad jag vill och om jag har tid och ork att köpa en sådan här häst. Synd att hon inte var lite mer riden och stog uppstallad m.m. Men hon var den första som jag verkligen kände kan vara rätt för mig, som andra har jag inte varit så intresserad av och känt mig ganska osäker. Hon var så charmig också. Gillar iaf verkligen rasen, hon visade några andra PRE hästar hon hade och jag tycker det verkar vara roliga hästar att ha och göra med.


Hästen jag provred


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0