Svårt att hitta häst

Gomorron. Gick nästan precis upp. Var ju och provred en häst igår. Den var motsattsen till den igår. Hon var väldgit nätt, kanske lite för nätt, framförallt smal bringa och hals. Ibörjan när jag satt upp var hon som en kamel, väntate mig en häst med ganska mycket motor eftersom hon var 75% fullblod men tvärtom krävde hon mycket drivning med säte och ben. Men när jag började rida mer gick det bättre. Provade en del övergångar, halter, ryggning och hon lyssnade bra. Bjöd bra på hinder sen när jag hoppade. När foder värden red så gjorde hon öppna, sluta, förvänd galopp, ryggning, eneklt byte och gick stadigt i form och hade gannska fint steg så hon är nog en häst man kan lära sig mycket på. Hon var mer häst en den igår för mig som är van vid ponny steget hade jag svårare att sitta ner på henne. Hon var ganska högrest vilket vi helst inte ville att hon skulle va med tanke på att hon var 161 och i vårt stall som är lite mindre ska den helst vara runt 155cm. Hon krävde väldigt mycket mat, fri tillgång på hö, 3-4kg kraft, lusern, protein, soja, havre, betfor och det kostar en del och kan vara jobbigt att behövsa var så noga med maten, det är lättare med en lättfödd häst. Skulle vilja ha en blandning av den igår och den häst. Lite mera motor och lite kraftigare.

Det är svåt att hitta häst. Har provat inkl hyrhästar och köphästar typ 11 hästar och ingen har kännts rätt förutom en. Igår frågade mamma mig vad det är jag vill ha för häst egentligen och när jag tänkte efter så är det en som den köphästen jag provred först var. Gillade henne. Hon så snäll och mysig, lät i alla hantering, snäll att rida ut på. Försökte göra det ryttaren bad om i ridningen, sammarbetsvillig, mjuk i munnen, lyssnade bra, bra tempo att jobba med, ganska lättriden, men behövde stärkas ganska mycket. Det var bara det att hon hade ett rörelse fel bak och slog i ganska mycket i fram, hade svårt att bära upp ryttaren korrekt. Kom gärna bakom hand och släppte kontakten och jobbade inte på så bra bak. Men det kan man jobba på. Däremot så hade min faster en kompis som köpte en häst mes samma rörelse fel bak och hon blev promenad häst sen. Så jag tackade nej tillslut. Så synd att hon hade det där bak för hon var nog verkligen min typ av häst. En häst jag kan lära mig på och kan utvecklas tillsammans med. Tjejen som hade henne hade haft henne i 1 och 1/2 år och innan dess kunde hon nästan ingenting och jag tycker att på den korta tiden har hon gjort ett jättebra jobb och tror att den hästen har mycket kvar att ge. Aja det finns säker fler hästar som skulle passa mig, gäller bara att hitta dom.

Två hästar jag provred på grällsta ridceneter



Kommentarer
Postat av: Mina

Tråkigt att du provat så många utan att hitta den rätta... Själv hade jag en väldans tur, drömhästen var den första jag provred :) Kanske dumt att slå till på första bästa, men det sade verkligen klick :) Har, (förlåt mig), glömt att kika in på din blogg på ett tag, hyrde du din förra häst och ska nu köpa egen? :) Är allt bra med dig? :D Håller alla tummar och tår för att du ska hitta din drömhäst så snart som möjligt! Kram!

2010-08-12 @ 18:08:31
URL: http://minacoxner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0