Ge godis till hästen - rätt eller fel?

På senare tid har jag börjat funderat mycket på vad som är och inte är naturligt för hästen. Att handmata sin häst med godis finns det många som gör tex efter träning, locka sin häst för att göra något man vill m.m. Men är det ett effektivt sätt? är det naturligt för hästen? Hästarna är växtätare och ett flyktdjur, de äter i stort sett bara gräs. Det har aldrig som rovdjur behövt jaga sin mat. Då man lockar hästen med godis genom att hålla det framför den och för varje steg den tar dra undan det en bit tills önskat beteende är uppnått är att uppmuntra ett väldigt onaturligt beteende. Inte så att hästen får rovdjursbetende för det men ett onaturligt beteende borde inte lockas. Att vi har hästar i fångenskap är iof inte heller natulrigt men jag tycker att vi borde göra det vi kan för att bete oss så naturligt mot hästen som möjligt.



Godis som beröm tycker jag man ibland kan använda men inte förrän dominansförhållandet mellan häst och ryttare är avklarat. Då menar jag inte att hästen gör det du säger pga av tvång utan att man tillsammans har jobbat och kommunicerat med varandra så att hästen känner tillit och VILL vara med dig och litar på dig precis som sin hästkompis. Godis ibörjan kan lätt bli mutor för hästen. Godis ska vara som ett litet extra beröm tillsammans med ett "bra" tex.

Det är lätt att ens häst blir tiggig om dominansförhållandet mellan häst och ryttare inte är avklarad. Det är också lätt att man mutar sin häst genom att tex fösöka få den att komma till dig vid hämtning från hagen, i stallet om den tex gör ngt gulligt får den en godbit, efter tränsning/sadling/lastning om den varit "duktigt", det blir som sagt bara mutor och du ses som "godistanten" och hästen söker sig inte till dig för du är ledaren och vill vara i din närhet för att känna sig trygg. En ledare skulle aldrig nånsin komma och ge mat till någon i flocken. Hästen vet att du kommer med godis och i det flesta fall är hästen sugen så då kommer den till dig. Det är som med barn ger föräldrarna allt den vill ha bara den lyder så slipper föräldrarna anstränga sig, men barnen bli bortskämda, föräldrarna lägger inte tillräckligt med tid på barnen så kanske känner dom sig inte älskade? Barn behöver uppfostran utan mutor för att må bra detsamma gäller hästarna.



Det handlar också om att berömma i rätt lägen och framförallt om man vil göra det med godis. Vi tar godis efter träning tex. Förstår hästen att den får godis pga träningspasset som just var eller tolkar hästen som att nu är träningspasset äntligen över och då får jag en godisbit också? Hästen kanske får beröm för att den slutat arbeta? Vad uppfattar hästen berömet som?

Tror att godis användes för ofta bland hästar och då framförallt som mutor. Som med det mesta bland hästhållning ser am inte ordentligt och blundar för det verkliga. Vi gömmer undan många problem och döljer dom på ytan och tror att vi gör det bästa för hästen, men gör vi verkligen det? Vi kan bli älskade av våra hästar på ett ärligt sätt utan mutor tex!


Kommentarer
Postat av: anna

sv: jag håller med i det du skriver! använder jag en hjälptygel så är det inte för att fuska mig till en form, för något som jag tidigt fått lära mig är att formen kommer bakifrån. och att man ska ha en vettig anledning till att använda den tycker jag också är viktig. alldeles för många använder den på fel sätt och av fel anledning.

2010-09-07 @ 21:06:54
URL: http://elmusrubertus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0