Det är lätt att vara efterklok

Hoppträningen idag blev inte riktigt som jag hade hoppats på tyvärr. När jag värmde upp kändes Moa såååå fin. Annica måste ha lossat på nåt när hon masserade för hon var så mjuk och loss och framme för skänkeln redan när jag började trava. Vi började att trava lite smått över travbommarna. Kände att det här kommer nog gå riktigt bra idag. Sen började vi hoppa och hon hade mycket go. Hon blev väldigt känslig på pelhamet, vilket gjorde att det blev väldigt obekvämt för henne att hoppa. Så sen ville hon inte längre. Bad mamma hämta det tre-delade bettet. Problemet med Moa är att om hon tyckt att något varit obehagligt så tar det en stund att komma över det. Så det blev att skutta över väldigt enkelt och kravlöst på några hinder. Sen blev hon skitglad och det gick knappt att få stopp på henne i galoppen. Där slutade vi, när hon kändes bekväm igen och jag gick över till lite vanlig dressyrridning istället. Jäklar vilken energi hon fick, hon va sjukt fin när jag körde dressyren sen iaf. Vilken trav hon fick!

Pelhamet är väldigt bra att variera med och hon kan verkligen kännas hur bekväm och positiv med det som helst. Det kan vara lättare att korta och få henne lättare i fram med pelhamet. DOCK så måste jag verkligen passa mig. För andra dagar blir hon väldigt känslig på det (som idag) och då får jag inget stöd och hon viker bara in nacken. Verkar som det är de dagarna hon blir för taggad eller om jag ridit med det flera dagar i rad. Jag tyckte hon gick väldigt bra med pelhamet sist jag hoppa så därför ville jag prova det igen. Men jag red med det både igår och i fredags och hon hade även mycket mer energi idag och det gick inte att ta i henne när hon blev så stark. Hade liten magkänsla innan ridpasset att jag skulle ta det tredelade eftersom jag ridit med pelhamet de två närmsta dagarna. Men så villa jag prova ändå, dumt nog. Alltid lär jag mig något nytt. Men vi tog ingen större skada av det här idag, Moa verkade helnöjd efter ridpasset ändå. Blev inte så mycket hoppträning bara. 

Liten kort snutt från idag. Först är det uppvärmningen i trav över bommarna. Sen ser man tydligt när vi börjar hoppa att pelhamet blev för skarpt idag:




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0