Tömkört

*Suck* Glömde plånboken i stallet och där i finns nycklarna till mitt skåp i mcdonalds så det blir att pallra sig upp extra tidigt för att åka och hämta dem innan jobbet. Tömkörde Moa för första gången. Jag har tömkört två gånger i mitt liv och det va för tre år sen. Gick då en föreläsning i tömkörning för Anders Eriksson och gjorde en väldigt fin sammanfattning på datan som jag skrev ut. Den kom verkligen till användning idag, kollade även tömkörningsfilmen av Anders som jag också har. Har tänkt flera gånger att jag ska prova tömköra Moa men det har aldrig blivit av. Det gick mycket bättre än vad jag trodde, jag hade ganska bra koll på tömmarna osv. Har iof jobbat henne ganska mycket från marken i grimskaft så det hjälpte väl lite. Körde övergångar och tempoväxlingar med henne. Lite slalom blev det också. Moa lyssnade väldigt bra och på slutet jobbade hon bra genom hela kroppen och såg balanserad och avslappnad ut. Tömkörning ska jag verkligen lägga in 1-2 dagar i veckan nu. Finns så många fördelar med att jobba hästen i töm - för att gymnatisera, styrketräna, fröstå hjälper, se hästens reaktioner, kommunikation, lära hästen saker, ledsarskap osv. 

Min gamla hyrponny Zantiago i töm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0