Hästar jag provridit del 1

Vad tiden har gått fort egentligen. Har letat häst i 6 månader men det känns det inte alls som. Har hunnit kolla på ca 17 hästar innan jag äntligen hittade Moa.

Tänkte jag skulle skirva lite om mitt hästletande och vilka hästar jag har hunnit kolla på.

Från början hade vi tänkt att leta efter en ny hyrhäst fast då större än Zantiago alltså en stor häst. Jag, mamma, jessica och Pernilla åkte ner till skåne för att kolla på några hästar där dom hyr ut många hästar. Vi hade innan sagt vad jag ville ha och det fanns tydligen massa hästar där som jag kunde prova. När vi väl kom dit så var det inte alls så. Många hade redan hyrts ut. Jag kunde provrida 4 st varav 2 var för små för mig. De andra två var en valack och ett sto. Valacken kändes OK. Blev lite stark och hängig emellanåt. Stoet var ganska ungt och hon var inte alls mycket utbildad. Valacken kunde var lite jobbig att hålla på med och hade svårt att lämnas ensam med mera. Ingen av dom kändes direkt bra. Provade stoet igen dagen efter men märkte att den var alldeles för outbildad och lite musklad för mig.


Stoet i skåne

Nästa provridning var också på ett uthyrningställe och där provred jag tre stycken ston. Två stycken gillade jag inte alls den ena var ett fullblod och rusade typ bara iväg och den andra var nästan skänkel döv. Ägarna kunde inte fatta varför jag inte gillade dom eftersom dom va så snäll och alla barn gilade dom. Men det var just det, hästarna kändes precis som ridskolehästar och det är inte det jag är ute efter. Fick prova ett sto också som jag tyckte sådär om. Samma sak där, den var inte utbildade i den graden jag ville ha. Jag visste endå att jag inte kan begära så mycket av hyrhästar. De har haft så många ryttare att dem hästarna lät blir "förstörda". Men hoppades endå att jag kanske skulle hitta någon som var någorlunda iaf.

de tre hyrhästarna jag provred:




Haha hej och hå vad det går!



Sista hyrhästen jag provred var på samma ställe som jag hyrde Zantiago ifrån. Men gillade inte den hästen heller den lyssnade inte ordentligt på mina hjälper.

Sen efter en del diskussioner så kom vi fram till att det är svårt att hitta en hyrhäst med de kraven jag har så då började vi leta efter hästar att köpa istället. Dock så har vi en budget som måste tas hänsyn till vilket gjorde att jag endå inte kunde kolla på de allra finaste hästarna.

Allt som jag nämner nu kanske inte är 100 % rätt och jag kanske missar en del men kommer inte ihåg allt. ;)

Första stoet jag provred var Aime. Hon var ganska liten ca 155 tror jag det var, men ganska kraftig endå. Tjejen som hade henne köpte henne nästintill oriden och hade på ca 1 år lärt henne ganska mycket i dressyr. Hon var  utbildad LB dressyr och LD hopp typ. Hon var trevlig att rida. Mjuk och ganska känslig. Skulle önskat lite mer stöd på bettet då hon gärna hamna lite bakom lod. Däremot så hade hon ett rörlese fel bak vilket gjorde att min faster inte tyckte vi skulle köpa henne, det kunde ge framtida bekymmer. Lite synd var det, eftersom hon stämde in bra på mycket annat com jag krävde.

Film från när jag provred Aime.




Fortsättning följer....

Kommentarer
Postat av: Li

Har du hyrt Zantiago från karlshem? :)

Vilka andra karlshemshästar har du ridit isf? :D

2010-12-14 @ 23:03:13
URL: http://linester.blogg.se/
Postat av: kikksan

Jag funderar på att hyra häst och bor i skåne. hade varit roligt om du kunnat berätta var i skåne de hyr ut hästar?? mvh kikksan:)

2011-10-01 @ 00:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0