No heaven can heaven be, if my horse isn't there to welcome me.

Sånna här dagar älskar jag min häst lite extra mycket, gud va fin hon va idag! Red på pelhamet. Körde först en övning som innehåller öppnor, slutor och 10-metersvolt. Började med den i skritt, la in lite travövergångar när jag tyckte att hon behövde va med mer med bakbenen. La henne även på 10-metersvolt i trav och ökade och va ganska på bakbenen, ville verkligen att hon skulle vinkla in ordentligt. Vilket hon har lite svårare för i vänstervarvet. Gick sen över till att göra öppna/sluta-övningen i galopp. Vilket hon gjorde riktigt bra. Körde ganska korta sekvenser där hon får arbeta mer samlat för att sen gå över till att länga ut och låta henne lösgaloppera ett varv. Det är ganska lätt att fastna i den samlanderörelsen. Men faktum är att bara låta hästen lösgaloppera är jättebra för ryggen. Det stretchar och lösgör ryggenmusklerna. Det är även ett bra sätt för att se om hästen bär sig själv och söker sig framåt neråt, men utan att hänga! 

Det sista vi gjorde va rakriktning i skritt och skänkelvikningar i trav och galopp. Är väldigt nöjd med min lilla tjej idag. Hon jobbade bra från början till slut. Bakkärran va verkligen med idag, fick den här passagekänslan i traven några gånger. Hon va snabb på att lyssna både fram och tillbaka, även om jag vill ha lite mer reaktion framåt. Eller det är lite mer reaktion från bakbenen jag vill ha. Öppnorna och slutorna gjorde hon också bra. Hon kan slarva lite i slutorna bara. Det är lätt att bakdelen bara flyger ut och så tappar hon baken och ryggen. Jag får mer ut av öppnan men med lite hjälp av spöet och min sits tycker jag ändå att jag fick till några bra slutor också. Annars var hon mjuk, loss och känslig och positiv. 

Bild för nästan 2år sen när det också va mkt snö.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0