Bara en dag kvar!

Yes, imorrn kommer Moa! Äntligen är det fredag o0ch skoldagarna är över för den här vecka :P Nu är det bara ett prov kvar sen är det jullov.

Fick en läsarfråga igår som jag tänkte svara på:

Skriven av Madde

Stackare! Du måste haft väldigt höga krav eftersom du gick igenom så många hästar. Vad är det första du tänker på när du kommer och ska provrida? Och vad menar du med exteriöra fel på hästen och vad försökte ägaren lura dig med? Tack för en bra blogg!

Ja, kraven blev kanske lite höga för den prisklassen jag letade i. Jag tar alltid med mig någon som är kunnigare än jag när jag provrider hästar som kan hjälpa till att se saker och ting. Först tittar jag på bara hästen, hur den ser ut exteriört, hur den känns i musklerna (fast det har min faster fått sköta då hon är hästmassör), sen vill jag helst se den longeras och utan någon utrustning och då tittar jag på hur den rör sig och bär sig, hur den beter sig med mera. Efter det vill jag se hästen bli riden av ägaren. Då kan man se hur den rör sig och går med den personen som brukar rida den. Så man kan se hur hästen går som bäst förhoppningsvis eller hur den brukar bli riden. Jag kollar på hur den jobbar och bär sig, hur pass bra lyssnar den på ryttarens hjälper?, ser det harmonsikt och enkelt ut?, ser den lagom ut i temperament?, hur regaerar den på olika saker i omgivningen?,  jag kollar mycket på helhetsintrycket.

När det är dax för mig att rida så är det första jag gör att bara känna på hästen liten, hur hänns gas och broms? lyssnar den på mina hjälper? Vissa hästar jag provridit har tex varit helt skänkeldöva och det är inget jag vill ha. Sen försöker jag känna hur den känns i munnen och i min hand. Är den tung, hänger den sig i mig? eller är den ganska lätt i handen och bär upp sig ganksa bra själv? Sen provar jag även sidförande skänkel och såklart hur alla gångarter är. Beroende vad det är för häst så brukar jag vilja prova lite andra skolor; skänkelvikning, öppna sluta tex.
Efter det vill jag också prova hoppa hästen och då tänker jag mycket på hur den beter sig innan hinder, suger den tag eller står den emot, verkar den tittig, tar den i ordentligt, hur pass bra hoppteknik har den med mera.

sen är det viktigt att tänka på om den kändes rolig att rida, tilltalade den här hästen mig?, tror jag att vi kommer passa ihop?, kommer jag kunna göra de sakerna som jag vill använda den här hästen till? Sen vill jag alltid prova hästen fler gånger om den känns intressant.

De exteriöra felen den där hästen hade var tex att han var lång i kroppen, huvudet var ganska lågt ansatt, rak i sitt kors och has, han hade väldigt svårt för att bära sig även utan ryttare och blev framtung. Han var ganska ung och man såg under longeringen att han hade väldigt kort steg bak och med unga hästar får de gärna trampa över lite. Min faster kände också igenom musklerna och han reagerade väldigt stark när hon klämde på rygg och uppe vid korset lite åt höger. Han var lite snebyggd och så var det några mer saker som jag inte kommer ihåg.

Det hon sa var bland annat att hon sa att hon precis lagt in annonsen på hnm men jag fick sen reda på att han varit ut på annons i mer än ett år. Det var det enda som hon sa inte var sant. Det jag egentligen menade med att jag fick reda på några saker efteråt är att vissa saker verkade väldigt skumt när jag var där, hon sa saker och nästan stressade mig till att köpa den och jag tror inte det hon sa ibland var sant. Då tänkte jag inte så mycket på det men när vi väl sa nej så började jag fundera och min faster hade pratat med en kompis som visste lite om hästen och allt verkade väldigt skumt. Vill inte riktigt uttala mig om vad det var för något eftersom jag inte vet om det är sant, det var bara en käsnal vi hade.

Jag hoppas du fått någorlunda bra svar och tack så mkt för kommentaren och frågorna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0