Hästar jag provridit del 2

Nästa häst var ett sto ca 160. Hon var dressyrhäst men älskade att hoppa också, men inte gjort det så mkt pga ryttarens ointresse. Det var en häst med mycket motor vilket gjorde att jag inte alls gillade den. Det kändes inte alls rätt. Däremot så var hon bra bygd och gick fint men hon passade inte mig.

Har ingen film eller bild på henne.

Efter det åkte vi och tittade på ett fuxsto, fullblod. Man var tvungen att rida mycket med säte och ben annars blev hon som en kossa. När jag väl fick igång henne ordentligt så var hon ganska rolig att rida. Nackdelarna var att hon var inte lättfödd, trivdes bäst på lösdrift, orolig om hon lämnades i stallet och så var det något mer som jag inte kommer ihåg men vi kände att det nog inte kommer funka så vi skippade det.

Har inga bilder eller filmer på henne heller.

Nästa häst var ett skimelsto som var väldigt liten  ca 152 men vi tänkte kolla på den iaf. Det var en hopphäst och ryttaren var en typisk hopptjej vilket gjorde att den ine var mycket utbildad i dressyr. Pga hur den gick i dressyren och att den kändes för liten struntade vi i den också.

Nästa häst var ett sto, ca 164 hög. Jag gillade henne och jag såg kapacitet i henne. Däremot skulle inte lite mer motor skada, det gick lite för trögt ibland. Men hon var bra bygd, just då lite överviktig. Väldigt snäll och trygg häst och hon kändes som en bra första häst. Men första gång vi såg henne såg vi att hon inte var helt ren men det försvann när hon började värma upp. Hon hade haft en bogskada sen ett år tillbaka men var helt återställd. Nästa gång jag red såg vi inget av det. Det kunde kanske va så att hon bara var stel i den muskeln där homn blivit skadad. Vi tog iaf ut en veterinäbesiktning på henne och hon gick då inte igenom. Min faster som är massör och kan mycket funderade fortfrande på om det satt muskulärt och i sånna fall skulle det kunna ordnas. Så vi satte henne på inteflammatorisk medel och så skulle hon stå några dagar och sen sättas igång och ridas som vanligt igen. Jag åkte också upp och red henne lite under den tiden. Efter 3-4 veckor var vi tillbaka och den här gången var det värre. Så det blev inte henner heller. Efter några veterinärbesök kunde de ta reda på att det var inflammation i knäet.


Myggan


Myggan

Så då var det at fortsätta leta igen och nästa häst var ett fuxsto som var hopphäst. Detvar lite som skimmeln, ryttaren var inte intresserad av dressyr men däremot hade hon haft någon dressyrryttare som red hästen ibland. Jag tyckte hon kändes OK. Hon blev lite hänging i handen och lite på. Annars så kändes hon ryttinerad i hoppningen men vi tyckte priset var för högt för henne så vi köpte inte henne.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0