Akademisk ridkonst

Är jättesugen på att prova på akademisk ridning. Jag gillar deras filosofi, att hästen ska vara lätt i handen, rörlig och stark. Man måste, i alla lägen, tänka på hästens bästa. Övningarna man utför ska syfta till att göra hästen stolt, rörlig, lätt, smidig, stark och full av liv. Om man lyssnar till sin häst kommer han att "berätta" för en när det är för tungt och vad den inte är redo för än och han kommer att "berätta" hur han önskar att bli riden. Just att rida med långa tyglar och bara genom sits, skänklar och känsla kunna utföra rörelser. Vill kunna känna mig ett med hästen. Jag vill kunna få in känslan och rida när hästen är så naturlig som möjligt. Jag vill kunna förstå hästen och få fram det som hästen känner i det fria när den är stolt och självsäker.

Därför tycker jag väldgit mkt om Klaus ferdinand hempfling, tycker verkligen att han uppnår allt det här. Skulle helst av allt vara med på dom kurserna han har men eftersom det inte är i Sverige blir det för långt bort, men tror att den akademiska ridkonsten kan ta mig en bit på vägen. Har kollat runt lite på internet och hittad några kurser.


Klaus Ferdinand Hempfling



Ett till videoklipp om honom

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Tack, detsamma! :)

2010-05-20 @ 11:21:53
URL: http://anotherbillyboy.blogg.se/
Postat av: Matilda

Fin blogg :D



Jag är en av finalisterna på Veckans blogg hos minriddagbok.blogg.se

Snälla rösta på mig här =) http://minriddagbok.blogg.se/2010/may/finalisterna-i-veckans-blogg.html

2010-05-20 @ 14:57:05
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0