Dressyr regler?

Glömde berätta att jag var på clinc i söndags titeln var från unghäst till grandprix. Tycker den var ganska intressant, däremot så uppfyllde dem kanske inte riktigt vad kursen skulle handla om egentligen, men lite nya grerjer lärde jag mig väl. Det som var mest intressant var att se skillnaderna mellan hästarna, en var en fyraåring (hopphäst), den andra 11 årig hopphäst och den andra en 7 årig dressyrhäst. Det pratades även lite om skillnaderna mellan dressyrhästar och hopphästar. Man ser också väldigt tydligt på en ryttares stil och klädsel vem som är hoppryttare eller dressyer. En fråga som ställdes från publiken var ganska intressant. Hon frågade han som red dresyrhästen om dressyrryttare bara rider med kandar. Han svarade att man oftast rider med kandar men varierar även med vanligt tränsbett men att på större tävlingar "kan" man bara rida på kandar, det är svårt att rida ett grand prix program med bara vanlgit tränsbett.

Då undrar jag varför är det så? vad är det som gör att det är så mycket lättare att rida med ett kandar? Det känns som att det ibland går åt fel håll när det gäller hästar och ridning. Det är en regel på att man måste rida med kandar och sporrar på dem högre klasserna och det är för att man ska använda finare hjälper och visa att man kan rida med den utrustningen. Borde man inte ju mer rutinerad ryttare man blir kunna rida med så lite grejer som möjligt, borde inte hästen kunna lyda dom minsta finaste hjälperna utan sporrar och sånt. Fanns ju en undersökning som gjordes i England tror jag om vilka som använde sig mest av hjälpmedel och det var de mest rutinerade människorna. Konstigt, då borde man ju vara så duktig att man kan klara av sin häst med så lite som möjligt. Däremot så tycker jag inte precis att en nybörjare ska få använda sporrar, kandar osv för då kan det hamna i helt fel händer. Det jag vill komma till är att det är en konstig regel, den som kan rida de svåraste programmen "perfekt" med vanligt tränsbett och sporrar eller helt enkel utan något alls, borde inte den personen få göra det då? jag tror att i grund och botten trivs hästarna bäst så, ju mindre grejer desto mer naturligt. Jag tycker heller inte att yngre ryttare borde sträva efter att använda kandra och sporrar, utan att ist klara av sin häst med så lite som möjligt i alla fall först och främst. Tycker reglerna i dressyr borde skärpas till, menar inte att det nu ska vara förbjudet att rida med sporrar och kandar men tycker inte det borde vara det enda alternativet i de högre klasserna.


Bilden tagen här ifrån


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0