I've spent most of my life riding horses. The rest I've just wasted.

Hellu, kom hem från skolan för ett tag sen. Klippte klorna på Zacke sen lekta jag med hnm en stund på gräsmattan. I skolan har det inte hänt ngt speciellt förutom klassfoto. Senare idag ska jag ju åka och titta på hästen jag provred i söndags igen :D Hoppas det känns lika bra nu som det gjorde då och att min faster inte hittar några större fel på den. Är så tråkigt när man kommer hem från skolan, har inget och göra och det enda jag tänker på är att få åka upp till stallet. Att ha haft Zantiago varje dag i 1 och 1/2 år har gjort mig så bortskämd, red ganska ofta innan också så att inte ha ridit på hela sommaren (typ) så känns det verkligen tomt och som jag bara slösat bort massa tid. Men tycker det är bra att det blev ett lite uppehåll endå för nu vet jag hur kul jag tycker det egentligen är och jag uppskattar mycket mer att jag får ha häst som många anadra kanske inte får, lätt att man glömmer bort det och tar vad man har för givet.

Läste lite igår om NH på en sida. Fanns mycket bra tex där och när jag får min häst sen kommer jag försöka jobba mycket från marken och NH.

En liten text uttdragen där ifrån:

Genom att helt lägga prestationskraven åt sidan minskar också risken att vi försöker lösa problem snabbt. Snabba lösningar på problem är ofta mekaniska. De består av piskor, sporrar, skarpare bett, inspänningstyglar eller tuffare hjälper.  Jag vågar påstå att de nästan alltid är kontraproduktiva. Genom piska, sporrar eller ett skarpare bett skapar du ett obehag hos hästen. Du kräver samarbete istället för att be om det. Hästen förlorar en del av sitt förtroende för dig och därmed också en del av glädjen i samarbetet. Genom nosgrimma eller inspänningstyglar tar du bort möjligheten att lyssna på och lära dig av din häst. Den försöker kanske säga att du är för hård i handen, att bettet är obehagligt, att den har ont någonstans eller att den helt enkelt ännu inte har de muskler som behövs för att bära sig i vissa rörelser. Om du bestämmer dig för att lyssna och med tiden lära dig att tyda hästens signaler och därmed helt och hållet slopa de mekaniska lösningarna kommer du genast att finna mer glädje i din samvaro med hästen. En viktig förutsättning för en sådan inställning är att du alltid utgår från att din häst gör sitt bästa, att den verkligen vill samarbeta och göra rätt. Varje gång den inte gör det måste du fråga dig vad som är problemet eller vad du gör för fel. Det är din skyldighet att hitta ett språk som din häst förstår. Bli aldrig arg på din häst för att du själv pratar otydligt.

Klicka på här för at komma till hemsidan.


Bilden tagen här ifrån


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0