Hoppträning för Anneli

oppträning idag då. Jag tycker det gick ganska bra. Moa var väldigt bekväm av sig och ganska lat. Handbromsen ville inte riktigt släppa helt. Det vi hoppa var lite studs och lite bana. 

Moa behöver verkligen träna upp styrkan, hon har inte tillräckligt med styrka i hoppningen än för att klara av lite högre hinder. Hon behöver först jobba små hinder och träna upp tekniken, balansen och styrkan. Hon behöver kortas upp, bli smidigare, stabilare, hinderklok, lätt för hjälperna och framförallt spänstigare. Det här är vad vi behöver jobba på och det är inte det lättaste när man har en sådan bekväm häst som Moa.

Jag måste vara så bestämd och beslutsam och jag får absolut inte mesrida. Däremot om motorn väl kommer igång är det som att rida en helt annan häst, då är hon supertrevlig att rida och väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Idag tyvärr kom inte motorn igång och det blev kämpigt både för henne och mig. Jag tror dock att hon var ganska trött. Igår stod hon bara med Shirehästen som hon inte gillar och höll på och valla och var orolig för hon undrade var de andra hästarna var någonstans.

Vi fick dock till några bra språng och studsen gick riktigt bra. Dock när det höjdes lite så blev det jättejobbigt tyckte Moa, då kom mjölksyran fram. Hon har inte hoppat studs på böjt spår och det var riktigt kämpigt att ta sig över dom. Sista gången fick vi till ett ganska bra tempo iaf och hon hoppade bättre med ryggen och bakbenen. Det är otroligt nyttigt med studs för henne så det var bra att vi fick träna på det.

Jag är ändå ganska nöjd med min lilla mois och det är bara att träna vidare så ska hon nog kunna bli stark nog att klara lite högre hinder också ;)

Film från idag:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0