A good rider can hear his horse speak to him. A great rider can hear his horse whisper.

Hemma efter årets julbak med farmor, Classe och syrran. Det är något vi gjort sedan vi va små skitungar och det kommer vi aldrig bli för gamla för. Var hos Moa i förmiddags och provade att rida i en annan sadel. Och vilken skillnad! Jag blev helt paff. Moa var hur nöjd som helst. Hon stog inte emot alls i galoppfattningarna och vilken energi. Provade lite travökningar och det va stor skillnad med hur det brukar va med min sadel. Då får jag banka mig gul och blå för att få fram något och så tappar hon formen, blir lång osv men nu behövde jag iprincip bara använda mig av sätet och hon behöll rundheten och jag fick härligt påskjut bakifrån. Galoppfattningarna och  den samlande galoppen har hon haft svårt för på senaste tiden men jäklar vad hon kunde sätta sig på bakbenen idag. Även om hon behöver stärkas mer så kände jag verkligen en skillnad. Hon kändes mycket mer liksidig, hon skjuter mig ganska mycket till vänster annars. Jag kunde komma ner med rumpan och den var väldigt skön sadeln.

Känner mig väldigt glad just nu. Nu vet jag att jag "bara" behöver hitta en ny sadel och att det är det som har varit problemet. Borde ha fixat det här för länge sen men det är så lätt att bara tro att hästen är dum. Så lyckas man tvinga hästen till att göra något och så tror man att det är bra nu. Men det har jag verkligen lärt mig av Moa, om hon säger emot är det något som är fel. Hästar kan bara visa hur det känner med kroppsspråket och det är något vi hästägare måste lära oss att läsa. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0