Min duktiga prinsessa

Åååå vad min häst va fin idag. Såhär bra har hon aldrig känts på en cavalettiträning. Först när jag kom in i ridhuset och märkte att vi skulle va 8st med, såg jag framför mig en Moa som skenar runt och bockar hej vilt eller att hon skulle tjura mot varje häst. Men så fel man kan ha ibland. Så sjukt fin! Känslig, lydig och kort och ihop. Fick fram den här studsboll känslan i galoppen och passagekänslan över bommarna några gånger. Hon jobbade jättefint med bakbenen, va framme för skänkeln och loss i hela kroppen. Vi gjorde nog de bästa skänkelvikningarna jag har lyckas med på henne, även där flyttade hon väldigt enkelt. Jag som brukar ha svårt för just skänkelvikningarna annars.Caroline tyckte också Moa va jättefin, så det va ju kul att höra. Hade Annas sadel idag med, kanske är det sadeln son fått fram en bättre sida? Jag hoppas faktiskt på det. Moa verkade tycka det här var jättekul. Vi höll på ganska länge och det blev en del lite längre pauser eftersom vi va så många, trodde Moa skulle tröttna men hon va verkligen positiv och med på noterna på en gång när det var vår tur. Hoppas det här håller i sig imorrn när vi ska rida för Anna!

Här är övningarna vi körde idag (hoppas ni förstår mina vackra ritningar haha):

Första övningen: 

Halva gruppen körde travövningen. Trava överbommarna som i en 8:a. (Dock gjorde vi volterna lite mer fyrkantiga) Andra gruppen galopperade över de fyra upphöjda bommarna i båda varven. Sen bytte vi.


2:a övningen:

Trava först över de fyra första gröna bommarna, när du komemr mellan de blå bommarna skrittar du 2-3 steg. Därefter direkt fram i trav, över de fyra röda bommarna. Höger eller vänster varv (byter håll varannat), travar vidare över de blå bommarna och börja sedan om övningen.


3:e övningen

Trava över de fyra gröna bommarna. Sen skänkelvikning undan vänster eller höger (byter om vartannat) fatta därefter galopp. Galoppera över de röda upphöjda bommarna. Fortsätt till de blå bommarna. Galoppera över dem, byt galopp över bommarna och kom över i andra varvet. (Vi hade hinderstöd till de blåabommarna och sockerbitar till de röda). 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0