"de vita gifterna"

Något jag har bestämt mig för att försöka sluta äta är vetemjöl, eller gluten som det heter. Det är ganska intressant men också skrämmande vad gluten har för påverkan på våra kroppar. Boken "Brödberoende" av William Davis menar bland annat på att två brödskivor höjer ditt blodsocker mer än två matskedar socker. Dagens moderna vete är inte samma vete som våra förfäder använde. På bara de senaste 50 åren har vetet manipulerats för att ge maximal skörd och dessutom vara beroende av gödsel och bekämpningsmedel för att kunna överleva. Det har gått från 14 kromosomer till att innehålla 46 kromosoner!

Det moderna vetet ger oss höga blodsockerkickar och ökar sötsuget. Det stimulerar aptiten, utlöser hungerkänslor och triggar oss att överäta. Vete har till och med ett GI högre än rent socker! Jag känner verkligen av det här själv om jag äter bröd, jag vill ha mer! Många som gått över till att sluta äta gluten och socker menar på att det har varit mycket svårare att motstå vetemjöl (bröd) än var det har varit med socker. 
William tar även upp det här med fullkornvetemjöl och säger "Att byta vitt vetemjöl mot fullkorn är ungefär som om en rökare som röker cigaretter utan filter skulle gå över till ”hälsosamma” filtercigaretter" 

Fetma, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, gluteintolernta, magproblem m.m är något som har ökats det senaste 40 åren. Vilket bland annat William menar på att den största boven till det är vetemjölet!

Så vad kan man äta då istället för vetemjöl?

Vill du äta bröd så kan du äta ett rågbröd/surdegsbröd utan vetemjöl, läs noga på innehållsförtäckningen att det inte innehåller något vetemjöl.

Istället för pasta kan du äta fullkornsris, blomkålsris, quinoa, hyvlad zucchini eller squash. 

Sen finns det mycket annat du kan ersätta gluten. Här är en bra hemsida med glutenfri kost.

Jag kan faktiskt känna mig lite orolig och uppsvullen i magen ibland. Ska bli spännande att se om en glutenfri kost kan minska eller ta bort det helt. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0