Dressyrträning - galopparbete

Man bli verkligen 1000 gånger på bättre humör när det är fint väder ute. Red för Anna här på morgonen och det gick superbra! Började arbeta med den förvända galoppen där jag fick föra ut bogarna längs långsidorna, lite som förvänd öppna. Sen lyckades jag omedvetet göra en ny övning då det blev lite missförstånd men som blev väldigt bra. Red in lite innan kvartslinjen (fortfarnade förvänd galopp) sen flytta undan högerskänkel (om höger varv) några steg, sen rakt några steg och flytta undan högerskänkeln igen ut till spåret. Fick henne väldigt mjuk och loss i bogarna av den övningen. 

Sen gick vi över till lite travarbete på volten där jag övade på den samlande och sättande traven med hjälp av småvolter och sidvärts och lite annat. Vilket funkade riktigt bra. Hon behöver bli lite kvickare ut, alltså nör jag vill att hon ska öka traven igen. Det sista vi gjorde va en övning som är lite förberedande för galoppbytena. Där jag fick växla mellan förvänd och rättvänd galopp. Moa blev ganska taggad så fick lägga in en del halter. Högerfattningarna gör hon riktigt bra medan vänsterfattningen lägger hon sig lite i handen och släpper bakkärran. Även halterna i vänster varv blir mer i handen än höger. Så det är vår läxa tills nästa gång.

Passade på att putsa grejerna och mocka lite i hagen också när solen va framme. Så jäkla tungt att mocka hagen när det är lerigt, kändes en del i axlarna så tog bara en kärra. Får ta lite i taget tror jag. Ska vila kroppen lite nu. Tänkte gymma ikväll. Sen väntar 4 arbetsdagar så bäst att låta ryggen vila lite.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0