Gårdagens ridpass

Skönt med lite sovmorgon. Madde rider Moa idag och för mig är det jobb (11-20:30) som gäller. Igår jobbade jag också och va även i stallet. Red i ridhuset och hon va så himla duktig idag. Började med lite stretchövningar för halsen följt av en övning som går ut på att framförallt lossa bogarna. Kortfattat så rider man in på diagonalen och flyttar undan för skänkeln mot B eller E, men det är bogarna som ska föra och flyttas. Vid B eller E lägger man en volt (förvänd galopp) Flyttar sen ut på diagonalen till rättvändgalopp och för bogarna utåt. För Moa är det här en perfekt övning som verkligen får henne loss och mjuk, bakkärran och ryggverksamheten kommer också igång. Det sista jag gjorde va att öva enkla byten, red på mindre fyrkantspår och varierade med att fatta samma och andra galoppen. I vänstergalopp enkeltbyte till höger funkar jättebra, lite tydligare fattningar skulle jag vilja ha ibland men det är mitt fel att jag inte förbereder ordentligt ibland. Från höger till vänster däremot va kämpigare. Där skjuter hon ut vänster rumpa och drar sig till vänster. Shit va jag fick kämpa men tillslut fick vi till det. Det är bara att öva öva öva. Det ska sitta!

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0