Gårdagens ridpass

Ridpasset på Moa igår gick så himla bra! Hon kändes så mjuk, smidig och med på hjälperna. Började med att jobba henne från marken ca 25 min. Där jag mest jobbade med att hon skulle gå vid sidan om mig och trampa på, när hon inte trampade på pickade jag med spöet precis vid skänkellläget. När hon va ordentligt framskrittad började jag flytta bakdelen för hand, vilket hon gjorde riktigt bra. Det hon annars kan försöka göra är att rygga eller inte vinkla och trampa över åt sidan ordentligt. Sen gjorde jag även förberedande piaff arbetet som jag brukar göra precis innan jag sitter upp, jag petar lite med spöet på bakbenen så ska hon lyfta dem. Behövde knappt röra henne så lyfte hon ordentligt, gjorde 4 stycken i rad varannat ben.

Fortsatte sen när jag satt upp att koncentrerade mig mycket på bakdelen, mycket flyttningar men även övergångar. Va hela tiden noga med att hon skulle trampa på och vinkla in hasen. Det gäller att veta med Moa när man kan pressa henne lite extra och idag var en sån dag när jag kunde kräva lite till. Hon hade sån energi och var verkligen igenom i hela kroppen. Det var lite svårare att flytta henne undan högerskänkel igår så där fick jag hjälpa till med sätet. Vänster flyttade hon lättare. Det är bara fortsätta med det arbetet som vi har hållit på med nu nån vecka så kommer det bli super, hon har redan blivit så mycket bättre.

Det är lite som min faster sa till mig igår, det känns som om jag, Anna och Annica är ett team och Moa är VÅRAT projekt och inte bara mitt. Vi diskuterar och planerar tillsammans och alla kommer med funderingar och tankar. Jag  tror det är vädligt viktigt att ha så, att man inte är själv. Det är viktigt att man har en bra tränare som kan hjälpa till och sen skulle jag verkligen rekomendera alla hästägare att ha en massör eller liknande som kan känna igenom ens häst. På det här två veckorna Annica har varit ute regelbundet har det hänt massor med Moa. Annica kan känna sånt som jag inte känner i ridningen eller Anna inte ser. Man får en bättre förståelse och kan planera ridningen efter hur hon känns i musklerna, vad är det vi behöver jobba med? Det skapar en större förståelse och Moa känns alltid bättre att rida efter Annica har masserat.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0