MÅL

Att ha mål, är det viktigt? Jo det tycker jag, vad ska man annars sträva efter i livet? Finns mycket som man kan ha mål om, ingen är bäst på allt och det finns alltid något man kan förbättra. Mål kan vara stora, små, långsiktiga eller kortsiktiga. Vad du än har för mål så tror jag att det är viktigt att fundera över några saker.

Vad är det jag vill uppnå med mitt mål? - Kanske vill du bli av med höjdskräcken? starta LA klass med din häst? gå ner 10kg? Bli fotbollsproffs? Våga något du aldrig gjort förut? Få bättre självkänsla? OSV

Är det rimligt? kan jag klara av det? - Sätter man för höga krav med sitt mål är det lätt att man ger upp vilket i sin tur leder till att man känner sig misslyckad och oduglig. Självkänslan sänks och det är svårt att hitta motivationen igen. Det ska vara ett mål som du vet att du klarar av och har tid med.

Hur ska jag gå till väga? - Vad är min plan? Oftast behöver man ta hjälp av någon för att klara av sitt mål. Vem ska hjälpa mig? Det kan också vara bra att sätta upp delmål under resan till det slutliga målet. Ha en dagbok där du skriver ner dina planer och delmål.

Vad är morotsbiten?Själva målet i sig kan ju vara morotsbiten men för att hitta den där lilla exrta motivationen kan man hitta på en belöning till sig själv när målet är uppnått. Kan vara litet som stort, du kanske belönar dig själv med en spabehandling?

När vill jag ha uppnått målet? - Även om du sätter ett datum där du vill ha ditt mål uppnått så kan det hända att du inte klarat av ditt mål tills dess. Men du kanske har kommit en bra bit på vägen och lärt dig massor. Då får du inte bli besviken, sätt ett nytt datum! Vissa saker tar längre tid, fortsätt kämpa så klarar du snart ditt mål!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0