Proteincheesecake med jordgubbs & chiafrötopping

Här har ni ett recept på nyttigare cheese cake som jag provade att baka igår. Blev riktigt god. Nästa gång skulle jag dock välja att ta lite mindre keso och lite mer kesella. Jag fick också tillsätta lite vatten i båttendegen för att få den att bli en deg. Sen använde jag inte proteinpulvret då jag inte hade det men la till 1/2tsk vaniljpulver istället. Jag hade även en för stor form så kakan blev lite plattare men den smaka gott ändå!

Receptet är taget här ifrån

Proteincheesecake med jordgubbs & chiafrötopping

10 bitar

Botten:
1,25 dl mandelmjöl
0,75 dl riven kokos
1,5 msk kokosolja (jag använde Kung Markatta)
1,5 msk Stevia strö

Fyllning:
250g minikeso
175g lättkesella
150g cream cheese 12%
1 ägg
1 äggvita
1,5 msk färsk limejuice
rivet skal av 1 lime
1 rågad skopa (ca 35g) whey vaniljproteinpulver
2 msk stevia strö

Topping:
200g färska jorgubbar eller andra bär
2 msk chiafrön

1. Sätt ugnen på 175 C. Blanda ihop ingredienserna till botten (gärna med händerna) och tryck ut i en 24 cm pajform med löstagbar kant. Grädda i ugnen i ca 10 minuter. Ta ut och ställ åt sidan.
2. Blanda ihop alla ingredienserna till fyllningen och mixa smeten slät med en stavmixer.
3. Häll smeten i pajformen och grädda i ugnen i ca 30-35 minuter, eller tills kakan stelnat. Det gör inget om det spricker lite. Ta ut och låt svalna lite.
4. Mixa jordgubbar till en puré med en stavmixer leller i matberedare. Häll i chiafröna och låt stå i ca 5-10 minuter. Häll sedan toppingen över kakan och låt stå i kylen över natten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0